Woedebeheersing

13-01-2012

Iedereen wordt boos. Zeker als je te maken hebt met een ziekte als ALS, het omgaan met alledaagse problemen, moeilijkheden en uitdagingen kan zeer frustrerend en verontrustend zijn. Maar leren om woede op een constructieve manier te beheren kan een groot verschil maken in de kwaliteit van uw leven en het succes van elke dag.

Woede kan uw bloeddruk, uw hartslag en zelfs het niveau van adrenaline en hormonen verhogen, experts zeggen dat niet de woede zelf het probleem is. Het is wanbeleid van de emotie die van invloed is op alle betrokkenen.

Boosheid is een natuurlijke reactie op een waargenomen bedreiging, maar het kan ons vermoeien, en het kan dichte relaties vernietigen als het regelmatig voorkomt en is specifiek gericht op anderen. Sommige mensen zijn waarschijnlijk meer vatbaar voor woede en frustratie dan anderen, en sommigen kunnen zelfs niet boos lijken, maar draaien hun gevoelens naar binnen, trekken zich op sociaal gebied terug of worden heel stil.


Wanneer je voelt dat uw boosheid van negatieve invloed is voor jou of personen die u graag hebt of lief hebtzijn hier een aantal praktische dingen die je kunt doen:

- Probeer te achterhalen wat je boosheid uitlokt. Het kunnen financiële problemen zijn, of frustraties doordat je niet de mogelijkheid hebt dingen te doen die u wel kon doen voordat je ALS ontwikkeld had, of een bepaald type van opmerking of houding van een collega of familielid. Voor sommigen is het meer categorisch dan persoonlijk, ontwikkeld door het krijgen van een 'nee' antwoord van een bureaucratie of het gevoel alsof je een muur raakt met iemand.

- Zoek uit wat voor lichamelijke tekenen u zou kunnen hebben als je boos begint te worden: spanning in de schouders, misschien, of brandend maagzuur, of opeengeklemde tanden.

- Besteed aandacht aan alle emotionele signalen die u kunt voelen wanneer je boosheid aan het ontwikkelen is, zoals het gevoel dat je iemand wilt slaan, of het besef dat je gewoon niet kunt zeggen wat je wilt.

- Oefen eenvoudige stappen om te ontspannen als je voelt dat je boosheid ontwikkeld:

- Adem traag en zo diep mogelijk als je kunt vanuit je buik.
- Zoek een woord of korte zin die jou kan rustgeven en herhaal het aan jezelf, probeer iets als: "Het is OK”, of “ontspan”, of “koel blijven”.
- Praat met jezelf. Zeg iets als: "Dit is frustrerend, en geen wonder dat ik boos ben, maar dit zal opgelost geraken."
- Herinner jezelf eraan dat boos worden je slechter doet voelen.

- Oefen praktisch problemen oplossen. Geef aan jezelf toe dat sommige problemen zo goed als onvermijdelijk zijn en veel van je woede kan een natuurlijke reactie zijn op ongelooflijk frustrerend omstandigheden. Maar proberen deze vraagstukken aan te kijken met een houding van "we zullen hier maar zo goed als we kunnen mee om moeten gaan" zal bijdragen tot het verminderen van uw boosheid.

- Probeer te voorkomen overhaaste conclusies te trekken, een veelvoorkomende oorzaak van woede.

- Vermijd het omgaan met problemen als je vooral moe of al gefrustreerd bent.

Overweeg het zoeken van "woedebeheersing" begeleiding als je merkt dat je niet op je eentje kunt omgaan met uw boosheid. U zou inzicht kunnen krijgen in wat je boos maakt en je leert welke situaties je vermoedelijk uitdagen, je oefent manieren om jezelf te kalmeren in de praktijk, en leert hoe je jezelf uit kunt drukken met helderheid en waardigheid als je boos en gefrustreerd bent.

Bronnen

- Anger Management For Dummies (Voor Dummies (Psychologie & Zelfhulp)) door W. Doyle Gentry PhD (Paperback, 2006)

- The Anger Trap: Free Yourself from the Frustrations that Sabotage Your Life Saboteren door Les Carter (Paperback, 2004)

- En voor wat vermaak: Anger Management (DVD of video): een komedie met Adam Sander en Jack Nicolson. Het gaat om een milde welgemanierde zakenman die in een misverstand komt op een vliegtuig en door een rechter verplicht wordt tot het ondergaan van woedebeheersing therapie.

 

Vertaling: Rudy De Graeve

Bron: ALS Independence

Share